Vans
Od manufaktury gumy do ikony "Off The Wall".
1966: Buntownicy z Anaheim
Wszystko zaczęło się rankiem 16 marca 1966 roku w słonecznej Kalifornii. Paul Van Doren, wraz z bratem Jamesem i wspólnikami, otworzył w Anaheim firmę The Van Doren Rubber Company. Ich misja była prosta, ale rewolucyjna: wyeliminować pośredników. "Produkujemy rano, sprzedajemy po południu" – takie było motto.
W dniu otwarcia 12 klientów zamówiło buty, które jeszcze nie istniały. Co więcej, Paul nie miał drobnych w kasie, więc... dał im buty na kredyt, prosząc o powrót z pieniędzmi następnego dnia. Wszyscy wrócili. Tak narodził się unikalny model zaufania i personalizacji – w pierwszych latach klienci mogli przynieść własny materiał, z którego fabryka szyła im trampki.
Lata 70.: Era Dogtown i "Off The Wall"
Początkowo Vansy były butami dla całej rodziny, ale to skaterzy z Santa Monica i Venice Beach (słynni Z-Boys) odkryli ich prawdziwy potencjał. Kluczem była Waflowa Podeszwa (Waffle Sole). Proces wulkanizacji sprawił, że guma była dwukrotnie trwalsza i bardziej "lepka" niż u konkurencji, co dawało niesamowitą kontrolę nad deską.
W 1976 roku, przy współpracy z legendami takimi jak Tony Alva i Stacy Peralta, powstał model #95 (dziś znany jako Era). Był to pierwszy but zaprojektowany przez skaterów dla skaterów, z wyściełanym kołnierzem chroniącym kostki. Wtedy też zadebiutowało słynne logo "Off The Wall", symbolizujące kreatywność i wyjście poza schemat.
Checkerboard: Od Bazgrołów do Ikony Kina
Kultowy wzór szachownicy (Checkerboard) nie powstał w studiu projektowym. Steve Van Doren zauważył, że dzieciaki malują czarne kwadraty na gumowych bokach swoich butów. Zamiast z tym walczyć, przeniósł ten wzór na płótno modelu Slip-On.
Prawdziwy wybuch popularności nastąpił w 1982 roku, dzięki filmowi "Fast Times at Ridgemont High". Sean Penn, grający postać surfera Spicoliego, nosił szachownicę przez niemal cały film. Z dnia na dzień Vans stał się marką globalną, a Slip-On symbolem kalifornijskiego luzu, rozpoznawalnym na każdej szerokości geograficznej.
Muzyka i Bunt: Vans Warped Tour
Vans to nie tylko sport, to muzyka. W 1995 roku marka została sponsorem tytularnym Warped Tour – najdłużej działającego objazdowego festiwalu muzycznego w USA. To tam, w błocie i kurzu, przy dźwiękach punk rocka, ska i metalu, wykuwała się tożsamość marki jako głosu alternatywnej młodzieży.
Model Sk8-Hi, z wysoką cholewką chroniącą kostki, stał się nieoficjalnym "glanem" punkowców. Vans do dziś wspiera niezależną scenę muzyczną, a House of Vans (centra kultury w Londynie czy Chicago) to miejsca, gdzie sztuka, muzyka i skateboarding przenikają się bez granic.
Classics vs Skate Classics: Co Wybrać?
Dla niewtajemniczonych wyglądają tak samo, ale różnica jest kolosalna. Linia Classics (Lifestyle) to buty do chodzenia na co dzień – lekkie i stylowe. Jednak dla skaterów stworzono linię Skate Classics (Pro). Czym się różnią?
Wersje Skate posiadają: wkładkę PopCush™, która nie ubija się i chroni pięty przy lądowaniach; technologię Duracap™, czyli gumowe wzmocnienia pod zamszem w miejscach narażonych na przetarcia; oraz nową mieszankę gumy SickStick™, która jest jeszcze bardziej przyczepna. Poznasz je po małej metce z szachownicą na boku i napisie "Skateboarding" na pięcie.
MTE: Vans na Każdą Pogodę
Vansy w zimie? Tak! Linia MTE (Made for The Elements) to odpowiedź na potrzeby klimatu takiego jak w Polsce. To buty, które wyglądają jak klasyczne Sk8-Hi, ale są naszpikowane technologią outdoorową.
Modele MTE-2 i MTE-3 posiadają wodoodporne membrany (HydroGuard™ lub Gore-Tex®), ocieplinę Primaloft® oraz agresywny bieżnik (odwrócony wafel) inspirowany oponami zimowymi. To idealne rozwiązanie na błoto pośniegowe w mieście, a nawet na lekkie wycieczki w Bieszczady, bez rezygnowania z ulubionego stylu.
Ikony Vans
Sprawdź modele, które zdefiniowały styl.