Sklep internetowy wykorzystuje pliki cookies do celów realizacji usług, celów analitycznych oraz w celu wyświetlania reklam dostosowanych do Państwa preferencji. Korzystając ze sklepu internetowego wyrażają Państwo zgodę na wykorzystywanie plików cookies zainstalowanych na Państwa przeglądarkach internetowych. Ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności

Close

Mystery Box - Nie zwlekaj

mega skateshop online

Historia marki Nike SB

Nike SB

Jak korporacyjny gigant zdobył szacunek ulicy.

Lata 90. i Misja Ratunkowa

Choć Nike dominowało w sporcie, w świecie deskorolki lat 90. było intruzem. Wczesne próby wejścia na rynek z modelami takimi jak Choad czy Snak zakończyły się klapą. Skaterzy, ceniący niezależność, odrzucili "złe korpo", które chciało zniszczyć małe marki. Akcja "Don't Do It" wydawała się ostatecznym wyrokiem.

Wszystko zmieniło się w 2002 roku, gdy misję ratunkową powierzono Sandy'emu Bodeckerowi. Zamiast wymyślać koło na nowo, Sandy zauważył, że skaterzy w latach 80. sami jeździli w butach koszykarskich Nike (Dunk, Jordan 1), bo dawały świetne czucie deski. Zrozumiał, że kluczem nie są pieniądze, ale szacunek do kultury.

Sandy Bodecker i początki Nike SB

Ikona: Nike SB Dunk Low

W marcu 2002 roku narodziło się Nike SB. Bodecker wziął klasyczny model Dunk z 1985 roku i przebudował go pod kątem deskorolki. Wprowadził "Fat Tongue" (gruby język), wkładkę Zoom Air amortyzującą lądowania i potrójne szwy.

Kluczowa była dystrybucja – buty trafiły tylko do lokalnych skateshopów, a nie do wielkich sieciówek. To był strzał w dziesiątkę. Skaterzy poczuli się docenieni, a sklepy zyskały ekskluzywny towar. Tak zaczęła się złota era Dunków, która zrewolucjonizowała rynek kolekcjonerski.

Klasyczne buty Nike SB Dunk Low
Zobacz buty Nike SB

Złota Era i Kultura Hype'u

Nike SB to nie tylko sport, to narodziny współczesnego "hype'u". Limitowane edycje, kolaboracje z artystami (Futura), markami streetwearowymi (Supreme, Diamond Supply Co.) i samymi skaterami zmieniły buty w obiekty pożądania. Słynna premiera modelu Pigeon Dunk w Nowym Jorku (2005), która zakończyła się zamieszkami, trafiła na czołówki gazet, definiując nową erę sneakerheadów.

Marka stworzyła potężny team, do którego należeli tacy giganci jak Paul Rodriguez (P-Rod). Jednak największy komercyjny sukces przyszedł później, wraz z modelem Stefana Janoskiego.

Kultura sneakerheadów i Nike SB

Fenomen Janoskiego i Igrzyska

W 2009 roku zadebiutował model Nike SB Zoom Stefan Janoski. Prosty, wulkanizowany but inspirowany mokasynami żeglarskimi był przeciwieństwem "napompowanych" Dunków i stał się absolutnym bestsellerem dekady, noszonym przez wszystkich.

Dziś Nike SB to potęga, wspierająca talenty takie jak Nyjah Huston czy Yuto Horigome (mistrz olimpijski). Mimo globalnego sukcesu, marka pamięta o korzeniach – seria "Orange Label" dedykowana jest wyłącznie lokalnym skateshopom, wspierając te miejsca, które budowały scenę od podstaw.

Buty Nike SB Stefan Janoski

Ikony Nike SB

Modele, które zmieniły historię deskorolki.

Zobacz pełną ofertę

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Co oznacza skrót SB?
SB to skrót od Skateboarding. Oznacza to linię produktów Nike zaprojektowaną specjalnie z myślą o jeździe na deskorolce, różniącą się technologicznie od zwykłych modeli lifestylowych.
Czym różni się Nike Dunk od Nike SB Dunk?
Model SB Dunk posiada kilka ulepszeń: grubszy, wypchany gąbką język ("Fat Tongue") dla lepszego dopasowania, wkładkę z poduszką Zoom Air pod piętą dla amortyzacji oraz wzmocnione szwy i materiały, aby wytrzymać kontakt z papierem ściernym.
Czy buty Nike SB nadają się do chodzenia na co dzień?
Oczywiście. Dzięki systemom amortyzacji (Zoom Air) i trwałym materiałom są bardzo wygodne i wytrzymałe. Modele takie jak Janoski czy Dunk stały się ikonami mody ulicznej, nie tylko na deskę.
Co to jest Orange Label?
To specjalna linia produktów Nike SB (oznaczona pomarańczową metką na języku i pudełkiem), która jest dostępna wyłącznie w wybranych, lokalnych skateshopach. To sposób marki na wspieranie małych biznesów budujących scenę deskorolkową.